Dinacharya czyli rytm cz. 2

W poprzednim wpisie wspominałam o rytmie dnia wg ajurwedy. Przyjrzyjmy się dziś jak to wygląda w nocy?

18.00 – 22.00 drugi cykl Kapha
Znowu spowolnienie, czas na wyciszenie i spokój, czas na spotkania, relacje z bliskimi i przytulanie się, ciszę, by dobrze przygotować się do snu.

22.00 – 2.00 drugi cykl Pitta
To czas, by ogień Pitta odżywił nasze tkanki. Jeśli z niego skorzystamy zyskujemy maksymalną regenerację naszego organizmu. Regularnie dopychając sprawy, które „musimy” przecież załatwić, zaciągamy spory kredyt zdrowotny, nie pozwalając organizmowi na pełną regenerację. Takie długoterminowe przeciążenie prowadzi finalnie do rozwoju dolegliwości, których łatwo moglibyśmy uniknąć.

2.00 – 6.00 drugi cykl Vata
Czas marzeń sennych i ruchu gałek ocznych. Czas rześkości i świeżości, śpiewu ptaków. Najkorzystniejsze efekty dla naszego zdrowia przyniesie pobudka przed 6.00 by choć kilka chwil skorzystać z tej pory by z energią wejść w nowy dzień.

Reasumując proponuję Wam ćwiczenie, by na ile to możliwe poukładać sobie dzień tak, by:

  • Zrób sobie pobudkę kilka chwil przed 6.00.
  • Uśmiechnij się do świata, podziękuj, za wszystko co Ci przypadło w udziale, to też dobry czas na medytację, czy modlitwę w zależności od upodobań 😉
  • Napij się szklankę ciepłej wody
  • Zerknij do lusterka, uśmiechnij się do siebie, wystaw język, przyjrzyj się jak wygląda
  • Umyj zęby, łyżką stołową zbierz nalot z języka, który zebrał się przez całą noc
  • Wypłucz usta olejem, ewentualnie nasmaruj ciało ciepłym olejem sezamowym z ulubionym olejkiem aromatycznym
  • Weź sobie prysznic, nawet nie musisz używać mydła, po prostu spłucz ciało po masażu, a w ten sposób zostawisz je lekko natłuszczone na cały dzień, co jest szczególnie wskazane dla osób z problemami skórnymi czy tendencją do przesuszonej skóry
  • Zrób sobie kilka ćwiczeń rozciągających np. powitanie słońca
  • Zjedz śniadanie przed 8.00, najlepiej śniadanie dostosowane do Twojej budowy
  • Wyjdź spacer (chociażby do pracy)
  • W pracy, na ile to możliwe, poświęć czas między 10.00 -14.00 na
    najważniejsze aktywności dnia. Ważne, by w tych godzinach zjeść też najważniejszy (największy i ciepły) posiłek dnia
  • Drobny spacer po obiedzie wspomoże trawienie
  • Lekką kolację zjedz między 18.00-19.00
  • Nie oglądaj wieczorem telewizji, ogranicz surfowanie po Internecie i naświetlanie się, nie dostarczaj sobie dodatkowych bodźców, to czas na wyhamowanie by zyskać spokojny sen, zyskasz w ten sposób czas dla siebie 🙂
  • Idź spać ok. 21.30-22.30

Brzmi niemożliwie? Może na początku. Powiem na swoim przykładzie, a mam dwójkę dzieci, z czego jedno to niemowlę – w ogromnej większości przypadków udaje mi się taki plan wykonać. Im bardziej mi się to udaje, tym więcej mam energii. Serio. I mimo, że budzę się kilkukrotnie w nocy, by nakarmić małą, to mam tej energii więcej niż w czasie, kiedy nie znałam Ajurwedy i nie wcielałam jej w życie.

🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *