Co to jest Abhyanga?

Abhyanga to termin wywodzący się z sanskrytu, a oznacza po prostu masaż ciepłym olejem. Najlepsze jest to, że można go łatwo wykonać w domu i zajmuje to tylko 15 minut.

Co możemy uzykać dzięki takiemu masażowi?

Przede wszystkim oczyszcza i odżywia skórę, poprawia krążenie i stymuluje narządy naszego ciała. Abhyanga działa kojąco na układ nerwowy, a dodatkowo pozwala naszej skórze utrzymać elastyczność.

Nie znając swojej doszy możemy do masażu wykorzystać olejek jojoba.  Jeśli jednak znamy swoją konstytucję to:

  • Najlepszym dla Vata będzie olej sezamowy i olej migdałowy
  • Najlepszym dla Pitta będzie olej kokosowy i olej słonecznikowy
  • Najlepsza dla Kapha będzie oliwa z oliwek, olej sezamowy i olej migdałowy

Przeciwskazania?

Niekorzystne jest stosowanie masażu w ciąży, i dotyczy to prowadzenia jakiejkolwiek detoksykacji. Podczas menstruacji olej należy stosować bardzo delikatnie jedynie przez około 5 minut lub całkowicie zrezygnować na te dni z  Abhayangi. Masując ciało, należy omijać rany lub miejsca zainfekowane na skórze. Nie należy też wykonywać masażu w trakcie jakiejkolwiek poważnej choroby, podczas gorączki, gdy mamy dreszcze,  lub padliśmy ofiarą dotkliwej niestrawności.

Jak przeprowadzać masaż Abhyanga?

Do masażu wykorzystujemy ciepłe pomieszczenie. Dobrze sobie położyć na podłodze ręcznik, który zabezpieczy nas przed wpadnięciem w poślizg, a też uchroni podłogę przed pobrudzeniem. Dodatkowo warto sobie przygotować ręcznik, w który się wytrzemy po prysznicu. Trzeba być przygotowanym, że ręcznik przesiąknie olejem i po kilku uzyciach nie będzie już tak puszysty jak na początku. Dobrze zatem wykorzystać ręcznik, którego nie będzie nam, żal, że stracił miłość w dotyku.

Zatem podgrzewamy olej w garnku przez kilka minut, aż będzie ciepły. Niewielką ilość oleju rozprowadzamy na dłoniach.

Masaż rozpoczynamy od masowania skóry głowy, przeczesując dłonie od nasady włosów w stronę karku. Następnie, wykonując delikatne ruchy okrężne, masujemy czoło, policzki, nos, górną wargę i szczękę, przesuwając się w kierunku zewnętrznych części uszu i lekko masując palcem kanał słuchowy.

Generalną zasadą jest stosowanie długich i mocnych ruchów, by masować długie kości ramion – przesuwamy dłońmi od zewnątrz w kierunku środka ciała. Okrągłymi ruchami masujemy łokcie, nadgarstki i inne stawy.

Zwracamy uwagę na dłonie, delikatnie masując kostki i stawy każdego palca. Ramiona pod pachami masujemy w kierunku centrum serca.

Kontynuujemy masowanie przedniej części ciała wykorzystując do tego ruchy okrężne, zgodne ze wskazówkami zegara. Przechodzimy na bok brzucha, dolną część pleców i bioder. Wreszcie masujemy pośladki, nogi i stopy długimi, mocnymi ruchami w kierunku środka ciała.

Podobnie jak w przypadku ramion, nie spieszymy się ze stawami, wykonujemy ruchy okrężne i zwracając szczególną uwagę na podeszwy stóp i każdy pojedynczy palec u nogi.

Pamiętaj by podczas masażu uśmiechnąć się do siebie!

Po zakończeniu relaksującego masażu weź gorącą kąpiel lub prysznic, zmywając olej z ciała i włosów.

Na zdrowie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *